Thursday 1 September 2016

Day 4 Kembara Bumi Jawa : Dieng

Matahari pagi memancar selembut-lembutnya. Aku intai pagi dari jendela. Indahnya pagi di bumi Dieng, hilang lelah penatku dalam kehidupan ini....hehehee..over lagi...

Dieng Day 1

Sahabat kami iaitu Maat dan Naim sudah mengaturkan lokasi yang bakal kami jelajahi hari ini. Seawal 8 pagi kami sudah bangun dan bersiap untuk menikmati pagi itu yang indah seindah yang bisa aku gambarkan, jauh dari semua kertas kerjaku dan kehidupanku yang tak menentu(acah2 kerja ofis dan hidup tak bahagia pulak). Tapi pagi tu memang indah.

Kami bersiap, wangi-wangi ensem-ensem untuk jalan-jalan di sekitar Dieng. Siap, terus kami menuju ke lokasi pertama iaitu Telaga Warna.

Telaga Warna

Tak jauh pun dari homestay, pemandangannya indah dan mendamaikan. Malas nak cakap, tengok sendiri gambar di bawah.
Speachless 😐

Time posing ok lagi, time nak turun dari situ hahahaha.. lawak sbab takut jatuh.

Jalan kecil melalui pokok dan pohon buluh

Telaga warna dari Bukit Sidengkeng yang akan aku ceritakan nanti.

Kami tak lama di situ sebab masa mencemburui, then kami lanjutkan saja perjalanan ke Bukit Sidengkeng tang terletak bersebelahan Telaga Warna ni.

Bukit Sidengkeng.

Lelah kaki ini belum hilang lagi, dah kena naik bukit pulak. Tapi kugigihkan kerana ku tau sesuatu menantiku di atas sana(ayat motivasi ni). Well, pemandangan di sini tak kurang hebatnya, sekali lagi sila layan gambar....

Iera dengan gaya tersendiri. (Jangan jatuh cinta ya, dia ni hot mama..nak try hadap suami dia dulu😂😂😂)

Merenung jauh nampak...ni macam kat Kalibiru,tapi bukan okay!

Ajet-ajet model 😂😂😂

Turun dari bukit ni, kami terus ke lokasi seterusnya, Kawah Sikedang. Lokasi2 pilihan si Maat ni berhampiran je, so memang santai tak kebas punggung hari ni 😊

Kawah Sikedang.

Kawah ni dekat je, tapi memang sesuai untuk kaki selfie macam kami sekalian alam ni. Tah berapa banyak gambar kat sini. Kami sempat makan telur rebus kawah di sana sambil berborak dan bergurau senda. Jom layan gambar lagi....
Sejuk+Terik punya posing

Lan dengan gaya mineralnya

Kami berenam, yang sorang tu Supir kami si Raditya

Selesai berfotografi, kami ke warung berhampiran untuk makan tengahari sebelum menunaikan solat di surau. Makan order je ikut suka selera, semua dah termasuk dalam bayaran yg awal tu. Hehe...
Usai solat kami ke lokasi seterusnya iaitu Candi Arjuna.

Candi Arjuna.

Candi ni baru sahaja runtuh kerana gempa yang tah bila jadi. Tapi proses pembaikpulihan masih berjalan di sini, jalan2 di sini santailah sebab kawasannya pun mendamaikan dan memang santaiiiii gitu.

Sambil jalan tu berborak dan bergurau senda lah, fun! Tengok ada kuda, semangat nak naik. Apa lagi aku ni memang tak pernah naik kuda, laju je aku gi tanya mas tu berapa bayaran. Memang murah okay, murah kalau nak banding dengan kau naik kuda kat Titiwangsa. Hehe...ops, mendownkan tempat sendiri pulak 😅 Layan gambar lagi....
Ni satu2nya Candi yang tak runtuh di sini.

Ehem...bajet ensem mamat poyo ni dengan seliparnya 😂

Kuda dia pandai posing ...jeles

Hakak kawasan katanya...

Eh..dia lagi..

Abang Lan yang macho 😂

Pahlawan-pahlawan konon 😅 Akulah Arjuna di Candu Arjuna!

Selesai bermain kuda dan berborak-borak dengan family ni di sana, kami teruskan perjalanan untuk pulang ke homestay bagi mengumpul tenaga yang hilang bagi pendakian esok. Eh...belum habis lagi day 4...lanjutkan bacaan anda!

Dalam perjalanan kami terserempak penjual makanan(aku lupa apa nama) yang berasaskan sayur. Tapi aku lupa nama makanan tu...Sayur pecel kalau tak silap aku..hehe...aku tak biasa makan, so aku makan sikit ja. Dorang berselera makan, tapi tidak aku. Aku cuma lyan kuah sambalnya, teringat zaman sekolah. Sebiji rasa kuah pantolan yg dijual di depan sekolah ku....

Dalam perjalanan menuju ke kereta, terserempak lagi dengan penjual jagung bakar. Kali ni Mai yang belanja jagung bakar..nyum2 dapnyaaa... Kami makan dalam kereta sambil menuju pulang ke homestay. Kata Supir "gak pa pa, makan aja...". Hehe..lalu depan signboard Dieng, tak sah lah datang Dieng tak selfie situ baiii. Sila rujuk gambar di bawah.

Dengan tangan masing2 masih memegang jagung bakar kami. Kamilah Pahlawan Jagung!!! Hihi..

Wajib gambar kat sini okay!

Tamatlah liburan kami petang itu, kami terus ke homestay lepak2 sepanjang malam di sana. Jejaka2 macho ini pun berborak2 sampai tengah malam, merasa caricar(sebutannya karika) yang hanya boleh didapati di sini. Pasang lagu di laptop dan bernyanyi2 lah kami. Letih dan tidurrrrrr...

Tidur nyenyak malam tu tapi terganggu sedikit dengan bunyi yg datang dari pesta kesyukuran orang kampung. Mereka membuat pertunjukan wayang kulit malam tu, diri ini rasa nak pergi tengok. Tapi apa boleh buat, kudrat itu keperlukan untuk pendakian esok hari. Pesta tu dibuat sebagai tanda kesyukuran kerana tanaman yang berhasil. Naim kata "ini orang kampung semuanya sedang kaya-kaya ni, tanaman mereka baru sahaja dituai".